fredag 17 maj 2013

Lite tankar

Satt å läste ur en tidning vi fick hem från cancerfonden efter att vi börjat bli månadsgivare där.
Läste lite om rökning å hur farligt det är. Visst har man vetat att det inte är bra, så dum är väl ingen att den tror att det är nyttigt. Största anledningen till cancer är rökning. Hemskt alltså.. och ett läskigt fakta jag läste var att 40% av tjejerna i 2a året på gymnasiet röker. Skrämmande mycket!  är rätt stolt över att jag lyckats sluta å har hållt mig såhär bra.
Meeeen, just nu är jag inne i en fas där jag tycker att det är jobbigt.  Har inte tyckt det alls fram till nyligen. Har tyckt att det luktar faan men nu kommer jag på mig själv med att lukta lite extra i luften när någon röker i närheten. Jag tänker inte börja igen, jag vill inte öka några risker med att bli sjuk igen.  Risken är så stor ändå så varför göra det ännu värre? Nej dr vore bara så otroligt dumt å onödigt så det kommer inte hända! Är förmodligen jobbigare nu för att man är ute mer å fikar ute å sådär. En kaffe å cigg är ju gott liksom,  klart ja saknar det! Men nej som sagt det blir inte att börja igen.  Det kan jag lova faktiskt.

Läste även att solen är oxå en av de allra största som påverkar att man får cancer. Så tänk på det, smörj in er i solen, sitt inte flera timmar i gassande sol p framförallt låt bli solariet! ! Skulle det inte vara så "populärt" att vara brun å fräsch så skulle det inte vara lika många som får hudcancer. Då skulle folk inte ligga där å bränna sönder huden och det skulle inte bildas cancer i huden.
Tänk speciellt på att skydda barnen! Att smörja å smörja å att ha på skyddskläder är kanske "jobbigt" kan visda tycka men är det inte värt att skydda sina barn mot en elak sjukdom?  Jo precis. Hellre att man ser en blek unge på dagis efter sommaren,  då vet man att föräldrarna har skyddat det bra!

Läste även några olika berättelser från olika människor som genomgått behandlingar och legat där nere på botten precis som jag. En sak de alla hade gemnsamt och som jag själv gjorde och som det även kom en liten egen artikel om var att man tänker lite tokigt när man får beskedet om att man har cancer. Nästan alla tänker nog lika. Först kommer "herregud jag kommer dö" sen kommer tiden innan det är dax för behandling och då får man oftast veta ett datum då behandlingen har sitt slut. Då börjar man tänka att "när de här e klart ska jag bla bla bla å de ena å de andra" men allt mer tiden går så inser man att "fan oxå jag är ju helt slut..." å då kan man inte göra allt de där man trodde att man skulle göra "när dehär är över". Vet inte hur många olika planer jag hade som skulle ske "när dehär är över". Inte visste man att när det väl VAR ÖVER så mådde man som en påse skit å att som nu jag tex som går å funderar en massa VARJR dag inte alls har den där känslan jag trodde att jag skulle ha. Jag trodde att man skulle känna sig fri på nå vis å att allt skulle vara precis som vanligt igen. Men neeeej så blir de inte. Man ändras. Man ändras TOTALT. Kanske många tycker att jag är som vanligt men nää, det är jag inte det kan jag försäkra.
Visst att man är glad över att tiden med behandling å så är över å att man får mp bättre än under den tiden men ändå så är man inte hundra som förr. Många blir nog besviken över att dom inte orkar åka på den där resan dom planerat tills "det här är över". Men ja man får tänka att kroppen har fått tagit en jävla massa stryk å att en dag så kanskr man kan vara hundra sig själv igen. Det vore toppen.
Läkarna sjukskriver en så länge man vill. M in läkare vart helt chockad när jag sa att jag skulle börja i skolan så jag vill inte vara sjukskriven längre haha. Han är nog ner van att folk är det läääänge. Men jag ville få allt som vanligt igen så fort som möjligt. Det är det inte än men pp god väg iaf. Är som sagt dax för kontroll snart å jag är sjunt nervös som vanligt. Är sista kontrollen innan det blir mer sällan man kollas. Så jävla jobbigt att det ska ta fem år innan man får bli friskförklarad. Men ja de e völ bara att stå ut.

Oj dr blev långt dehär men ibland finns det mkt att skriva om å ibland inte :)
Längtar tills imorgon när vi ska ha lilla Samuel här över natten å så är det ju även esc finalen oxå så det blir mys med lilla familjen och så Samuel! :)
Å på söndag blir de en sväng ut till svärmor å svärfar för mat å bus på deras gård där de finns en massa roliga prylar för loppan :)

Hare gött!

Inga kommentarer: